Du er nå logget inn!

Min side login

www.lmfnorge.no

Om du er betalende medlem og har registrert din e-postadresse hos LMF kan du logge deg inn i innloggingsbildet under.

Ønsker du å registere eller endre din e-post, kan du klikke her.

Ved første gang innlogging eller ved glemt passord trykk på knappen passord.


Meny Min side

Nyhetsarkiv

Rune gjennomførte Ironman med oppbluss av ulcerøs kolitt

Rune gjennomførte Ironman med oppbluss av ulcerøs kolitt

–For meg er sykdommen mye av min motivasjon. Det gir en sterkere mestringsfølelse.

Publisert: 17.10.2018

Tekst: Julia Edin for Fordøyelsen
Foto: Privat

Ny utgave av Fordøyelsen
I går kom Fordøyelsen nr 3 2018  i min postkassen – har du fått din utgave enda?

Utgaven har hovedfokus på hvordan man kan være fysisk aktiv med en tarmsykdom og fatigue. For noen holder det med «mikroaktivitet», som kan være alt fra å gå litt mer i trapper eller gå en liten luftetur for å få en bedre helse og hverdag. For andre kan derimot store mål være det som er motivasjonen til å komme seg i gang igjen etter en sykdomsperiode.

I Fordøyelsen nr. 3 kan du lese treningserfaringer fire av våre medlemmer: Andreas, Hanne Beate, Rune og Odd Erik. Som et lite innblikk i utgaven deler vi her intervjuet med Rune – som vel kan sies å være en av de som lar seg inspirere av de store utfordringene!

Husk at du som LMF-medlem kan logge deg inn på Min side for å lese både gamle og nye utgaver av Fordøyelsen digitalt.
Ikke medlem? Bli medlem i dag!

 

Fysisk aktivitet og fordøyelsessykdom 

Navn: Rune Svendsen
Alder: 43
Sykdom: Ulcerøs kolitt
Treningsform: Triatlon 

Hva/hvordan trener du?
–Jeg trener triatlon. Triatlon er en multisport som består av svømming, sykling og løping. Distansene for hver disiplin varierer, men de avvikles alltid i denne rekkefølgen. At idretten er så variert gjør at man kan tilpasse treningen etter formen; har jeg vondt i en arm kan jeg allikevel sykle eller løpe. Orker jeg ikke de lengste distansene kan jeg gjennomføre noen som er litt kortere.

Min favorittøvelse er løping. Jeg løper forskjellige steder nesten hver gang for opplevelsens skyld.

For meg er det å ha mål en viktig motivasjon og jeg melder meg derfor på løp som for eksempel «Ironman» for å ha noe å jobbe frem mot. Jeg liker å se hva kroppen min tåler, og samtidig gir det en god mestringsfølelse å klare å fullføre en konkurranse som «Ironman» med 3800 meter svømming, 180 km sykling og 42.2km løping. Å kjenne på at kroppen min er frisk nok, og sterk nok, til å gjennomføre, - den følelsen er ubeskrivelig.

Hva var det som gjorde at du begynte med dette?
–Jeg har hatt ulcerøs kolitt i over 15 år og begynte å trene i 2013. Jeg hadde da vært innlagt på sykehus, brukt ulike medisiner over tid og til slutt funnet ut at Infliximab, Asacol og Imurel hadde god effekt på tarmen min. Jeg begynte med å løpe, noe som ga meg en mestringsfølelse og lykkerus over å kjenne at kroppen min klarte dette.

Deretter prøvde jeg meg på Triatlon og fulførte «Tønsberg Bytri» med 750 meter svømming, 2 mil sykling og deretter 5 km løping i 2013-2014. Det var det jeg ble ordentlig hekta på trening og triatlon. Jeg liker å konkurrere og å holde kroppen min i form, så for meg var dette midt i blinken. Jeg meldte meg på «Ironman 70,3» i Haugesund og fullførte 1900 meter svømming, 90 km sykling og 21 km løping to ganger. Første gangen jeg deltok hadde jeg oppbluss av sykdommen, men det gikk heldigvis gikk det greit siden det var plassert toaletter langs løpeettappen.

Hvor ofte trener du?
–Hvor mye jeg trener varierer etter på dagsformen, men noen ganger klarer jeg å gjennomføre fire treningsøkter i uka.

Hvordan kombinerer du fysisk aktivitet og sykdom?
–For meg er sykdommen mye av min motivasjon. Det gir en sterkere mestringsfølelse. Jeg fullførte min første halvdistanse med oppbluss, noe som viser at jeg kan få til mye bare det er tilrettelagt med toaletter lett tilgjengelig.

Hva betyr trening for deg og din helse?
–Jeg føler at trening holder sykdommen i sjakk. Det er en naturlig medisin for meg å trene og jeg tror tarmen har godt av det. 

Hva er ditt beste tips til andre med IBD/IBS for å komme i gang med fysisk aktivitet?
–Start rolig med trening og finn ut hva som fungerer for deg. Velg noe du liker å gjøre og skaff deg gjerne en treningspartner, som kan motivere og gjøre det letter å komme seg over dørstokken.

 

Arkiv Nyheter

Arkiv Blogg