Du er nå logget inn!

Min side login

www.lmfnorge.no

Om du er betalende medlem og har registrert din e-postadresse hos LMF kan du logge deg inn i innloggingsbildet under.

Ønsker du å registere eller endre din e-post, kan du klikke her.

Ved første gang innlogging eller ved glemt passord trykk på knappen passord.


Meny Min side

Nyhetsartikkel

LavFODMAP kan redusere mageplagene dine

LavFODMAP kan redusere mageplagene dine

Plages du med irritabel tarm? Da er kanskje lavFODMAP-dietten noe for deg.

Publisert: 29.04.2019

FODMAPs deles inn i følgende hovedkategorier:

- Frukt
- Grønnsaker
- Urter/krydder
- Kornprodukter
- Sukker/søtstoff
- Melkeprodukter

Tekst: Marte Hegstad
Bilde: Pixabay

Leste du kanskje LMFs nyhetsartikkel Kan vi stole på Dr Google? hvor vi diskuterer hvor farlig det kan være å søke råd for mageplager på det store Internett? LMF påpekte viktigheten av å bruke sunn fornuft og vettug kildekritikk.

Nå vil LMF prate om en diett som har god forankring i forskning ved det australske universitetet Monash, som har vist seg å redusere mage-tarmplager hos mange som har irritabel tarm.

Vår generelsekretær Arne Schatten forteller at forskning viser at så mange som 70 prosent av pasienter med irritabel tarm kan oppleve symptomlette av å følge denne dietten.   

Hva er LavFODMAP?
Ordet FODMAP må ikke forveksles med ordet «food»/mat på noen måte – selv om det dog omhandler mat i aller høyeste grad. Bokstavene i FODMAP er satt sammen av forkortelsene til seks typer tungtfordøyelige karbohydrater som tynntarmen kan ha vansker med å bryte ned og absorbere.

Naturlig fermentering i tykktarmen
Disse FODMAPene vandrer forholdsvis ufordøyd fra tynntarmen og ned i tykktarmen, hvor de skaper problemer. Her treffer FODMAPene på tarmbakterier som begynner en naturlig nedbrytningsprosess som kalles fermentering. Under denne prosessen lages det blant annet gasser og fettsyrer i tykktarmen, og det er disse som kan skape symptomforverring hos personer som har irritabel tarm.

Hva er forskjellen mellom FODMAP og andre karbohydrater?
Karbohydrater er bygd opp av én eller flere sukkerenheter som settes sammen til et perlekjede av ulike lengder. Disse perlekjedene er svært energirike og er kilde til energi og -lager hos alle dyr og planter. Disse perlekjedene må brytes opp til enkeltperler før kroppen kan absorbere den og utnytte energien. Typisk for FODMAP-perlene er at de er små, absorberes dårlig og gjærer lett.

Hvordan kan man starte denne dietten?
Om du har lyst til å teste om dietten kan hjelpe mageplagene dine, bør du unngå matvarer med høyt innhold av FODMAP i 2-6 uker. I en brosjyre utgitt av Helse Bergen finner du lange lister over hva du bør spise, hva du bør begrense og hva du bør unngå.

Hos Helse Bergen  finner du også mange gode tips og konkrete oppskrifter til LavFODMAP-retter.

Skreddersydd kosthold
Dersom du etter hvert opplever bedring, bør du på en forsiktig og systematisk måte prøve å reinnføre de matvarene du har kuttet fra kostholdet ditt, for å sjekke om du tåler de.

Det er viktig å prøve én og én matvare, slik at du vet hva du tåler og ikke - og at symptomene ikke blir altfor forverret i det du prøver å reinnføre de.

Når du etter hvert har funnet ut hva du tåler, vil du få et skreddersydd kosthold hvor symptomene er kontrollert, og du slipper å begrense kostholdsvariasjonen din for mye.

LMF anbefaler at enhver diett bør prøves ut i samråd med helsepersonell.

Kilde: LavFODMAP-kostbrosjyre fra Helse Bergen 

Nyheter

  • Den store norske stomiundertøyguiden

    Tekst: Marte Hegstad Forsidebilde: Ingrid Skjevik Eriksen fra Tarmbanden Andre bilder: Pixabay/de

    Les mer
  • Verdens IBD-dag 2019

    Tekst: Marte Hegstad Hovedbilde: Pixabay Illustrasjoner og foto: Ali Winstanley Verdens IBD-dag

    Les mer
  • Ny spørreundersøkelse for deg med IBD

    Tekst: Signifikans AS/Arne Schatten Bilde: Pixabay LMF inviterer medlemmer og andre som er under

    Les mer
Se alle nyheter Takeda Støtt oss